Zoeken

-->

Blessures

De kans op blessures bij wandelen is klein, maar om het risico op blessures nog verder te verkleinen is het belangrijk dat u goed materiaal gebruikt (schoenen en kleding).

Het is belangrijk dat u ontspannen en rechtop loopt  en uw voeten goed afwikkelt. Uw armen gaan als vanzelf mee met uw tempo. Ga nooit te snel van start maar zorg ervoor dat u eerst rustig warm loopt. Zo kunnen de spieren lekker warm worden en neemt de kans op blessures af.

Heeft u toch last van een blessure, neem dan rust. Blijft u last houden, ga dan naar een dokter en wacht er niet te lang mee.

Blaren

En dan…. Blaren. Een blaar is een huidletsel: een ophoping van vocht tussen de opperhuid en de lederhuid, die zorgt voor een blaas. Een branderige rode huid is het eerste voorteken.

Vrijwel iedere wandelaar krijgt er wel eens mee te maken. Vooral met nieuwe schoenen. Ga niet met nieuwe wandelschoenen direct een 4daagse wandelen, maar zorg altijd dat uw schoenen goed zijn ingelopen  en draag goede wandelsokken!

De kans op blaren wordt aanzienlijk kleiner als u een goed trainingsprogramma volgt. U bouwt de afstanden dan langzaam op zodat uw voeten aan de belasting kunnen wennen. Gevoelige plekken op uw voeten kunt u dakpansgewijs afplakken met sporttape of leukoplast, maar zorg er dan voor dat er bij het afplakken geen ribbels of oneffenheden ontstaan, want die kunnen juist weer blaren veroorzaken. Er bestaan inlegzolen die blaargevoelige plekken kunnen ontlasten. Vraag advies bij een goede schoenenspeciaalzaak of schoenmaker.

Sommige wandelaars smeren hun voeten regelmatig in met kamferspiritus ter voorkomen van blaren, talkpoeder, vaseline en/of andere voetmiddelen.

Blaren kunt u overigens prima zelf verzorgen en dat is ook noodzakelijk om infectie te voorkomen,  om pijn en ongemak te verminderen en om de genezing te versnellen. Bij verzorging is het type blaar belangrijk.

Gesloten blaar

Als de blaar niet hinderlijk is: gewoon laten zitten en afplakken met een speciale blarenpleister (bekend merk is Compeed) die als een tweede huid fungeert.

Is de blaar wel hinderlijk, prik ‘m dan door met een ontsmette/steriele naald of blarenprikker. Eerst de huid ontsmetten, dan in de basis van de blaar op verschillende plaatsen prikken waarbij u de naald evenwijdig aan de huid houdt. Vervolgens drukt u met een steriel kompres het vocht uit de blaar en opnieuw ontsmetten.

Open blaar

Ontsmet de wond en de omgeving van de blaar. Knip de loshangende huiddeeltjes weg met een steriele schaar, ontsmet de wond nogmaals en dek af met een blarenpleister.

Voetproblemen

Voetproblemen kunnen de pret tijdens het wandelen behoorlijk drukken.  Heeft u vaak last van uw voeten, dan kan een podotherapeut misschien uitkomst brengen.

Als u last heeft van (te) zachte voeten, wrijf ze dan regelmatig in met glycerine of kamferspiritus en zet er elke dag even een koude waterstraal op. Gebruik geen zeep want dat maakt de voeten zachter!

Verzorg uw voeten goed. Neem dagelijks enkele minuten een koud voetenbad, hierdoor wordt de huid van de voeten gehard. Zorg dat ze eeltvrij zijn en knip uw teennagels recht en niet te kort af.

Heeft u last van zweetvoeten? U kunt uw voeten voorafgaand aan het wandelen inwrijven met talkpoeder of speciaal voetpoeder. Inwrijven met kamferspiritus kan ook helpen tegen zweetvoeten. Dit moet u dan echter wel enkele weken volhouden.

Kramp

Nog zo’n echte wandelaarskwaal: kramp.

Kramp in uw kuit is gemakkelijk te verhelpen door met de ene hand de voorvoet omhoog te drukken (dus naar het scheenbeen toe) en met de andere zachtjes in de kuitspieren te knijpen.

En dan nog een paar tips:

Laat u na een wandeling direct masseren en ga na vervolgens iets heel anders actiefs doen. Fietsen of zwemmen bijvoorbeeld, dan heeft u ’s avonds en de volgende dag niet of nauwelijks last van stijve spieren.

Aanmelden Nieuwsbrief

Wit u ook op de hoogte blijven van
De Noorder Rondtochten? Meldt u zich dan hieronder aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Aanmeldformulier
Uw gegevens:

't Gait deur

Van 26 tot en met 29 januari 2017 vindt de tweede editie van de Groningse winter4daagse plaats! 4 dagen wandelen in winterse sferen op een bijzonder tijdstip en nagenoeg de route van de Noorder Rondritten. Niet voor doetjes, maar een prestatietocht voor de doorgewinterde wandelaar!