Zoeken

-->

Voorbereiding

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt vooral voor een prestatietocht als de ze Winter4daagse. Daarom geven wij u hier tips, zodat u goed beslagen ten ijs komt!

  • Begin een wandeltocht altijd langzaam, zodat uw spieren rustig warm kunnen worden. Eenmaal warm kunt u uw tempo verhogen.
  • Loop uw eigen tempo. Laat u niet verleiden om mee te gaan in een te hoog tempo, als u in een groep loopt. U krijgt hier na enkele kilometers absoluut spijt van.
  • Loop in verschillende tempo’s. Als u dit vaker doet zult u merken dat uw ‘normale’ tempo omhoog gaat. Voelt u zich tijdens het wandelen vermoeid, stop dan niet maar verlaag uw tempo. zult u merken dat u zich na verloop van tijd beter gaat voelen.
  • Loop zonder horloge. Het dragen van een horloge kan druk veroorzaken om de wandeltocht binnen een bepaalde tijd te lopen. Dit kan uw wandelritme negatief beïnvloeden.
  • Loop met iemand samen die hetzelfde tempo heeft als u. Samen lopen kan erg gezellig en ontspannen zijn. Het is wel belangrijk dat u hetzelfde wandeltempo heeft, anders gaat een van de wandelaars zich misschien forceren en verhoogt de kans op blessures
  • Eet voldoende. Als u wat intensiever gaat wandelen is het belangrijk om voldoende te eten. U heeft immers voldoende brandstof nodig om een toch prettig uit te lopen. Tijdens de tocht een energierijk tussendoortje eten geeft weer extra energie. Kijk voor meer informatie bij Eten & Drinken.
  • Draag een rugzak of heuptas. Dit is namelijk goed voor uw lichaamshouding tijdens het wandelen.
  • Last van dikke vingers tijdens het wandelen? Neem tijdens het wandelen te een balletje, verfrolletje of een stokje in de hand.
  • En tot slot: Stop en rek. Voelen uw benen zwaar? Neem dan de tijd om alle beenspieren te rekken. Zo geeft u de spieren even rust en na het rekken zullen uw benen prettiger aanvoelen. Ga in geen geval op de koude grond zitten, want daardoor koelen de spieren te snel af en zullen stijf aanvoelen!

Maar het allerbelangrijkste is misschien wel dat u goed getraind aan deze tocht begint. Daarmee kunt u blessures voorkomen en wandelt u een stuk plezieriger. Kijk voor meer informatie bij training.

Aanmelden Nieuwsbrief

Wit u ook op de hoogte blijven van
De Noorder Rondtochten? Meldt u zich dan hieronder aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Aanmeldformulier
Uw gegevens:

't Gait deur

Van 26 tot en met 29 januari 2017 vindt de tweede editie van de Groningse winter4daagse plaats! 4 dagen wandelen in winterse sferen op een bijzonder tijdstip en nagenoeg de route van de Noorder Rondritten. Niet voor doetjes, maar een prestatietocht voor de doorgewinterde wandelaar!